Minisemester

Hallå igen.

Tillbaka hemma efter en liten minisemester i Idre. Jag och K hade 2 lediga dagar tillsammans och inget inplanerat och ingen släkt eller vänner på besök så vi bestämmde oss för att ta en liten minisemester och åka till en annan anläggning och bo på hotell och bara vara. Vi har länge pratat om att åka till Idre, och eftersom det inte ligger så långt bort gjorde vi äntligen slag i saken. Jag har varit i Idre vid ett flertal tillfällen tidigare men K har aldrig varit där tidigare.

Vi bokade 2 nätter på Hotell Pernilla Wiberg och åkte upp på söndag kväll. Framme på hotellet fick vi ett jättefint rum på översta våningen. Vädret var precis som hemma, snö och vind men det gör inget då vi hade som mål att bara vara och må bra. På lördag morgon blåste det runt 15-20 m/s så sittliftarna var stängda men det hade snöat så föret i backarna var kanon ändå. Vi var mer eller mindre ensamma i backarna och hade inga liftköer. Vi åkte runt i fina pister med ca 10 cm nysnö i. Dock var sikten något begränsad med flatljus i backen.

Efter vi åkt skidor en heldag var det dags att göra något jag inte gjort på många år, vi skulle gå på after ski. Efter att ha jobbat på en skidanläggning i många år och sett hur det går till på after skin har jag undvikit att själv gå, men nu var det många barnfamiljer på semester så vi tänkte att om man ska gå på after ski så var det ett bra tillfälle att prova. Det var faktiskt riktigt kul Det fanns alla sorters grupper där, barnfamiljer, det äldre paret, det lugna kompisgänget och partygruppen. Bandet som spelade var riktigt bra och lyckades få fart på alla. Det slutade med att det blev allsång och congatåg (vi deltog dock inte i congatåget).

Efter after skin gick vi hem till hotellet för att njuta lite i relaxavdelningen. Vi hade tur att vara ensamma i relaxen och tillbringade 2 timmar där. Det var underbart att sitta i bastun och få upp värmen efter dagen med -10 grader ute och en heldags skidåkning.

Nu var det dags för middag. Bord var resarverat på PW Kök & Bar. Underbar middag med trevligt sällskap, lyxig restaurang och väl värd ett besök om ni har vägarna förbi Idre.

Dag två tog vi lite sovmorgon innan vi drog ut i backarna igen. Då det var lungt med bokningar på hotellet fick vi behålla rummet till eftermiddagen så vi kunde duscha och byta om innan hemfärd. Tyvärr borde vi ha gått upp tidigt då det kommit ca 30 cm nysnö under natten. Vi tog oss bort till Nordbackarna där det är lite brantare och lite mindre folk. Där hittade vi 2 backar som ingen åkte i så det var bara lite gamla spår kvar i snön. Det gav oss ett par fina åk innan det dök upp fler åkare. Totalt fick vi ihop 8 åk innan benen sa att det var dags att bege sig tillbaka till hotellet. Alla åk idag, utom det tillbaka till hotellet, var lössnö åkning med snö upp över pjäxorna eller till och med låren.

Resan hem gick bra även om det snöade hela vägen och det låg nysnö på vägen. Nu har det snöat i 2 veckor i sträck mer eller mindre. Det har inte varit så att det vräkt ner hela tiden men det snöar konstant. Det känns som varje dag man ska åka skidor så är det lössnö. Usch så tråkigt vi har det...