AIM Challenge 2013

Nu har det hunnit bli söndag och man har vilat ut efter AIM Challenge. Hur gick det då? Vår målsättning var att ha kul och slå förra årets placering som var 51:a. Inför tävlingen hade vi sagt att vi skulle försöka att inte ta så många höjdmeter då vi visste att det skulle bli väldig tung avslutning upp på fjället efter 5-6 timmar.

Den planeringen sköts i sank så fort vi fick kartan över årets tävlingsområde. Många högpoängare låg på fjället på andra sidan byn. Det som var på Lindvallensidan av kartan var främst uppe på fjället och dit skulle vi behöva springa för att ta oss och med mina hälseneproblem uteslöts det ganska snabbt.  Det var bara köra ner från fjället, ner till byn där vi tog den första kontrollen, simmning i viken på luftmadrass. Karin fick ta den kontrollen och hon gjorde en riktigt bra insats och sen var vi snabbt iväg. Efter det fortsatte vi upp till Flötvägen. Till en början hade vi sällskap med andra lag, men redan efter vi tagit 3 kontroller blev vi i stort sett ensamma då många valde en kortare väg med mer löpning.

Efter en liten orienteringsmiss (från min sida), där vi stannade ca 2,5 km från kontrollen och letade i ca 15 min efter kontrollen, kom vi på rätt spår igen. När vi kommit upp efter en tung och lång uppförscykling släppte det och vi fick upp en bra fart och ganska lätt cykling med undantag för de flesta avstickarna från huvudvägen, de gick oftast i kuperad terräng med branta backar.

Vi mötte inte så många lag under cyklingen vilket gjorde att vi började tvivla på vägvalet men vi körde på den redan bestämda  rutten. Efter ett tag dök det upp fler och fler lag, de flesta lagen mötte vi dock så tvivlet kom tillbaka men vi fortsatte med vår rutt.

3 timmar in i tävlingen kom vi fram till min favoritkontroll, Stand Up Paddling. Man fick en stadig "pråm" som tur var för det var en hyfsad motvind. Paddlingen gick riktigt fort och jag paddlade ifrån en person och om en annan. Efter den kontrollen var vår planerade rutt slut och vi fick göra en ny planering.

Vi satsade på att fortsätta på östsidan av älven ner till Vasaloppsstarten med ett stopp för att simma ut till en kontroll i en damm och sen in till byn för att ta kontrollerna på vägen och inne byn, och sen vidare uppför Gamla fjällvägen tillbaka till Lindvallen.

Vi stannade till innan Gamla fjällvägen för att äta och dricka ordentligt inför sista stigningen med 300 höjdmeter tillbaka upp till Lindvallen. Det låter inte så mycket men efter 5 timmars cykling med massa höjdmeter och 7 mil grusväg/skog i benen känns 300 m riktigt tungt. När man kört samma sträcka flera gånger tidigare utan problem tar det på psyket när man är tvungen att stanna halvvägs och sträcka på benen.

När vi kom upp till Lindvallen hade vi lite tid över och vi funderade på att ta någon kontroll på Lindvallen. Första kontrollen vi körde förbi låg mitt ute på en myr. Det vi fick se när vi kom fram var en massa människor som låg och krälade eller satt fast i myren upp till låren för en kontroll som bara var värd 1,12 poäng, så vi hoppade den. Nästa kontroll vi funderade på var en Slakkline kontroll, men vi trodde att det var kö där då den låg i närområdet och var värd 13,71 poäng och tiden började ta slut så vi satsade på att gå i mål i tid istället.

Efter målgången fick man en Red Bull som inte gav en vingar, men dock massa energi och den var välbehövlig. Sen kom det bästa på hela tävlingen, ta av sig cykelskorna och gå barfota. UNDERSKATTAT!

Hur gick det då?

Jodå, vi slog vår målsättning ordentligt. Vår slutliga placering blev 23:a i mixklassen och vi hade jättekul. Vi känner att vi gjort ett riktigt bra vägval och vår träning och planering gav utdelning. Nu är det ett år till nästa AIM Challenge och målsättningen är ännu högre till nästa år.